Tento příspěvek se týká trvalých odkazů jednotlivých příspěvků (nebo chcete-li článků), tedy jejich URL adres.
Mohl by být o URL adresách obecně, ale WordPress má svá specifika, která je třeba brát v úvahu.
Jakou tedy zvolit strukturu trvalých odkazů?
Při volbě URL je dobré zamyslet se nad celkovou strukturu webu a nad SEO, tedy třeba nad tím, jakou adresu příspěvku vidí uživatel na stránce s výsledky vyhledávání.
Nutno říct, že WordPress sám o sobě mnoho pokročilých možností nedává. Třeba na Drupalu má uživatel možnost zvolit si strukturu odkazů dle typu obsahu už v základní instalaci, na WordPressu by si musel pomoci pluginy nebo dalším nastavením ve functions.php.
Tipy na pluginy
Pokud se rozhodnete pro vlastní typy obsahu se svou URL, doporučuji plugin Custom Post Type UI. Díky němu budete moci vytvářet kromě příspěvků ještě další typy obsahu, které budou mít svou URL, tedy třeba:
http://www.example.cz/clanek/nazev-clanku
http://www.example.cz/zprava/nazev-zpravy
Existují také pluginy, které umožní měnit URL u každého příspěvku zvlášť, nebo trvalé odkazy dále nastavovat nad možnosti WordPressu samotného. Jsou to třeba Custom Permalinks, Simple URLs nebo Permalink Editor.
Struktura webu a SEO
Struktura webu souvisí s použitelností a optimalizací pro uživatele (a tím pádem i pro vyhledávače), proto spojím téma do jednoho. Jak je naznačeno o něco výše, struktura webu se může řídit typem obsahu a samozřejmě také obsahem samotným, například:
http://www.example.cz/zvirata/psi
http://www.example.cz/zvirata/kocky
Znamená to, že na stránce zvirata by měl být nějaký rozcestník nebo něco obecně o zvířatech, další stránky jsou pak konkrétnější. U typů obsahu zpráva a článek, jak je na příkladu výše, by zase měla existovat i stránka s URL http://www.example.cz/clanek a http://www.example.cz/zprava, kde by mohly být například přehledy všech článků a zpráv.
Ideální je přidat k tomu drobečkovou navigaci, protože rámci SEO a samozřejmě použitelnosti s ní snadno vytvoříte takovou strukturu, která bude jasné definovat důležitost stránek v rámci webu.
Tedy stránka http://www.example.cz/zvirata je hlavní, jde o první úroveň zanoření z titulní stránky, stránky o psech a kočkách jsou o úroveň níž a společně odkazují na svou domovskou stránku o zvířatech obecně.